• Arkhipelago Empeira - En prolog mot integritet

    Flj min blogg med bloggkoll Jeg vil fr jeg uttaler s mange femstavelsesord f lov til advare om at du kommer til synes den forestende prologen er kjedelig snikksnakk, dersom du fr snikksnakk-vegringer hver gang noen sier ordet 'filosof'.

    Jeg anbefaler p det sterkeste at du titter gjennom etter noe interessant, men at du ikke farer over Rubicon uten ha lest og forsttt nevnte prolog.
    plato
    Det var en gang at filosofene var vre strste moralister. Mennesket kunne velge seg n og stille oss bak denne filosofens tankegang nr det skulle forsvare sin tankegang. Tilhrte du Rosseau, var du fanatiker og idealist, men med attrverdige og altruistiske egenskaper. Sto du bak Kant, hadde du upklagelig moral, men det var nok ingen som trodde p at du VIRKELIG sto bak ham uansett. Sartre lrte oss forme vr egen tilvrelse, og gav oss finitt ansvar for egne handlinger.

    Gjennom tidene har tenkere, filosofer, ikoner og religioner, latt folk kaste ulike syn p verden, men i dag er stillingen ledig, damer og herrer! Vi har ingen samtidsfilosofer uten Disney (som er svrt s opptatt med den hplse oppgave det er lre amerikanere sosialisme) og kollektivistiske trender, fugleflokkens brownske bevegelser i motbr og medvind.

    De neste dagene, kjre leser, skal jeg ikke tilby dere et tredje alternativ, for jeg frykter nok janteloven i litt for hy grad. Jeg skal heller ikke introdusere noen et forslag til livsstil. Men jeg skal rive i stykker et slitent postulat i vrt ensrettede samfunn, og vise alle som tviler hvordan en kan leve livet med

    NO INTEGRITY

    Har du hrt ordet integritet fr? Det regner jeg med, ja kanskje srlig hvis du har trasket rundt mine trakter i det siste. Ordet har opptatt meg for en stund, fordi den allmenne oppfattelsen er at vr strste dygd er ha masse av det.

    Integritet betyr at du kan st for det du mener, alts at du aldri bryter dine prinsipper.

    Dette blir ansett som en god egenskap fordi det kun er svake mennesker som ikke har egne meninger. Derfor anser vi (som et visst temahefte i friskrivningseksamen faktisk nylig antydet) et kompromiss for et tap, og pragmatisme (at man fyer seg) for tegn p svak personlighet.

    Det l feighet allerede i det sop forskte lre oss: "tryggest er stret som byer seg med vinden".

    Men hva med den som ikke klarer ha egne meninger?
    Hva med den som vokser opp i en verden der alle vre beslutninger bde kan pvises og motbevises?
    Hva med den som tar lrdom av sin egen situasjon og skjnner at det alltid finnes en annen side ved en sak den har bestemt seg i?
    Hva med de mennesker som bare velger en mening p mf for late som om de str for noe, fordi de ikke vil bli sett p som ubesluttsomme?
    Hva med de som stemmer i blinde, ikke av uvitenhet, men av visshet om at de ikke kan si hva som gjr det nye styresettet godt, enten det blir snn eller slik?
    Hva med de som ikke eier integritet?
    Hva med meg?

    Du som ikke tror at vre molekyler er innprentet med spilleregler om godhet og ondskap, du som ikke innbiller deg at universet holder moralske lover som gjelder absolutt og til enhver tid: frykt ikke! n annen har erfart det samme!

    Fra n av skal jeg innlede bloggserien om mitt Arkhipelago Empeira: tjuefire erfaringer fra et liv utenom idealismen.

    Til neste gang, er det deres oppgave svare p sprsmlet:

    Tror du p Gud?

    Evt.:

    Tror du p vel ikke akkurat Gud men du vet at det kanskje ja det m jo vre noe mer eller no fordi vi lever jo her og det er jo liksom litt rart tenke p hvis det ikke skulle vre noe?

    schoolofathens

    32 kommentarer

    Tina

    03.aug.2008 kl.17:34

    H? Hva da? Var det Lara Croft? :P

    h :S Det var jo en koselig velkomst etter ferien vil jeg tro. Or not.

    Lukta her startet frstes da det begynte regne i gr, s jeg vet ikke hva det er forno jeg. Jeg har kastet ut alt av sppel, jeg har gtt gjennom p badet, jeg har lett etter r klr i skittentyskurven og re filler p kjkkenet, og..alt..! Jeg finner nada, niks, null. Men n tror jeg faktisk lukta er borte. Enten dt, eller s har jeg bare blitt vant til den :b

    Men det finner jeg vel ut da jeg kommer hjem fra jobb litt senere.

    Marit

    03.aug.2008 kl.17:45

    Jeg tror at det finnes en gud eller uforstelig kraft der ute som har satt igang alt. Men jeg ser bedre for meg bildet av en vitenskapsmann som setter igang livsformer i forskjellige miljer og s observerer enn en skjeggete mann som sitter og frelser og dmmer. Hvis det i det hele tatt er forstelig. Ikke alltid jeg forstr det selv en gang.

    Mimmi

    03.aug.2008 kl.17:51

    Haha ja synes du ikke;D? Synes jeg er flink danse jeg alts^^ hehe
    Salsakveld, njah:P da hadde jeg vel logge langflat p dansegulvet:P

    Hufsejakt

    03.aug.2008 kl.17:53

    Tror ikke p Gud. Han har aldri gjort noe for bevise sin eksistens overfor meg, og ettersom barn og voksne sulter og blir drept i verden hver eneste dag (noe jeg mener en Gud burde forhindre)konkluderer jeg med at han ikke finnes. Jeg mener det er menneskeheten selv vi burde tro p og re.

    Trine

    03.aug.2008 kl.18:31

    haha, ringer p hustelefonen da. Ikke s enkelt og f denmed seg p do:P

    thomas b

    03.aug.2008 kl.18:44

    Hun hadde bday i mars..
    Men vi feiret det i gr.. Siden jeg var innlagt p hennes bday, og bday fest! :)

    Une trefle de quatre feuille

    03.aug.2008 kl.19:19

    Hvor finner du egentlig tryggheten i tilvrelsen din Hkon?

    cornfusedmaja

    03.aug.2008 kl.20:22

    Jeg tror p et liv etter dden. Jeg klarer ikke forestille meg at dette er det hele, jeg tror sjelen min er gammel, og at dette livet, er noe jeg m gjennom fordi sjelen min trenger lre noe. S de utfordringer jeg har i dag, er av en grunn. Det er i alle fall noe trste seg med nr ting ikke gr helt min vei ;)

    Caroline Constanze

    03.aug.2008 kl.20:24

    Hm. Dette med integritet er veldig vanskelig, og du har jo nevnt en rekke sprsml vi kan stille oss. Det er greit at vi skal vre selvstendige og ha egne meninger, men vi er ndt til bye oss fra tid til annen. Ellers ville vi jo bodd i en dyrehage med konflikter hele tia. Selv nr det kommer til integritet m vi finne en balanse, trur n jeg. Woho, n gleder jeg meg i det minste enda mer til ha filosofi til neste r! Det blir gy det.

    Og jeg trur ikke p gud. Jeg er litt mer realistisk enn som s, det var neppe noen mann som l p skyene og bestemte at vann skulle vre et polart molekyl sammensatt av to hydrogenatomer og et oksygenatom. Nei, det finnes en forklaring p alt, og gud er ikke en av dem.

    femtikroner

    03.aug.2008 kl.20:42

    Gud er for mig s ulogisk som noe kan bli, og jeg skjnner ikke hvorfor folk faktisk tror p han (hvis det er den rette mten si det p: tro), fordi det krever mere enn man ser tro p noe uten bevis, og det er sjeldent noe vi mennesker faktisk gjr. Om det er fordi Gud (eller andre overnaturlige skapninger og folk) har vrt et fnomen gjennom halve vr eksistens og "han" derfor bare har blitt noe som er, det vet jeg ikke, men det er sjeldent folk er s naive at de tror blindt p noe de aldri har sett bevis for. Alle og hver mann kan si de hrer noen snakker med de, og det er egentlig det eneste beviset vi har ftt annet enn en viss Jesus, som vi igrunn ikke har noe bevis for heller nu, i vr tid. Det at folk kan "snakke med gud" virker i mine yne bare som en twisted form for schizo. Jeg skal ikke utelukke Gud, og hvis man tror p Gud, hei, s fortsett! Det er bare ikke logisk at et vesen bestemmer over alle vr handlinger. Spesielt ikke uten bevis.

    fredrikke dorothea bolette

    03.aug.2008 kl.21:06

    liker du meg ikke? :O :O :O :O :O

    Charlotte

    03.aug.2008 kl.21:45

    Du har en super blogg!

    Jeg vet ikke. Rett og slett. Jeg tror ikke p Gud. Tror jeg. Jeg klarer aldri bestemme meg for hva jeg skal svare nr noen spr meg om det. Jeg trenger tenke p det.. en god lang stund.

    Tina

    03.aug.2008 kl.23:15

    hmm.. men hva var det du mente med at jeg klarte sette navn p frste forsk da? :\

    Griffus

    04.aug.2008 kl.00:36

    Jeg tror de fleste mennesker tenker for komlisert. Jeg mener det er s enkelt at det er oss, og det er det. Ikke noe annet enn tilfeldighet at vi er her. Ingen dyp uforklarlig mening med livet. Ingenting etter livet. Enkelt og greit.

    Vutarie

    04.aug.2008 kl.02:02

    jeg leste ikke innlegget (srri!) for jeg er en av de som fr vegringer nr folk nevner filosofi (i can't help it. dessuten er klokken 2, which makes it that much worse) MEN jeg leste sprsmlet i stor skrift, S:
    nei jeg tror ikke p gud, eller at det er noe annet der ute. og nei, jeg synes ikke det fles rart ut i det hele tatt at det ikke er noe der. tvert i mot, om jeg skal overbevise meg selv om at det faktisk finnes noe snn gudeting (for man kan jo overbevise seg selv om s mangt), s vil jeg, innerst inne, vite at jeg bare lyver til meg selv. jeg greier ikke tro at det er noe mer der ute, for jeg vet med meg selv at det ikke er det. mmmhm.

    Cecilie S

    04.aug.2008 kl.02:05

    jeg tror ikke p gud. jeg tror p vitenskapen.

    Helene K

    04.aug.2008 kl.12:24

    moroklumpen :D

    Frode

    04.aug.2008 kl.20:10

    Haha, livet alene er verdilst. det er det vi gir det som gjr det verdt leve; det blir hva vi gjr det til. Og jeg elsker det.

    Jeg tror at det religise er sm nok til mtte navnsette er en skapende kraft vi alle er avhengig av, men den kraften vet det fader ikke sjl. Energi, er det det det er?somth'n like dtt.

    marie

    04.aug.2008 kl.20:32

    Jeg tror det er NOE. Et eller annet som satt i gang hele prosessen med liv? Evt. hele prosessen og skapelsen av verdensrommet. Det er jo litt rart tenke p; det var ingenting, nada og s BOOOOM VERDENSROM UTFOLDER SEG OG DET BLIR LITT LIV (RUNDT OM KRING)!! Jeg tror p Gud.

    P den annen side kan du stille sprsmlet; hvis det var absolutt ingenting kan det vel ikke vrt en Gud flyvende rundt som ventet p lage ett veldig stort smell. Det er noe fundere over.

    Men hva med deg, tror du p Gud?

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:00

    Til Marie:
    Mitt gudssyn skal jeg avslre i mitt neste innlegg fra Archipelago Empeira...

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:15

    Cecilie S:
    Jeg tror nok ikke vitenskapen heller kan gi oss svar p alt, noe m vi bare innse at vi aldri vil forst, det er bedre enn innbille seg noe som gjr at du er lett manipulere.

    Cecilie S

    04.aug.2008 kl.22:35

    Du har rett. Det var Rosa Parks. Jeg gleder meg til trkke ned i Rosa Parks!
    --
    Vitenskapen har mer rett. Hvordan er det meningen at man skal stamme fra apene og Adam&Eva p samme tid? Men vitenskapen er mer trustable enn Gud. Maybe I have hard to believe?

    Hva tror du p da, Hkon?

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:41

    Til Femtikroner:
    Jeg mener at Gud er syntetisk fordi hele opplegget synes tilrettelagt for mennesker. Hadde bibelen vrt inspirert av noe guddommelig ville den ha forskt formidle litt andre ting enn lsninger p trivielle menneskelige situasjoner...

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:44

    Til Caroline:
    Det politiske verdensbildet minner veldig om den dyrehagen du beskriver....

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:51

    Til Maja:
    Nr jeg trenger til trst tenker jeg heller motsatt: Snart er det over, bruk den tida du har, s kan du hvile etterp!

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.22:55

    Til en filletffel:
    Den pleier vre p sin faste plass i andre skuffen ovenfra p badet om morgenen, s det er ikke noe problem lete den opp. Blir litt frustrert nr jeg har gtt tom, men heldigvis er skogen utenfor stappfull, s det er bare sjekke alle snarene og fellene jeg har satt opp, hver kveld.

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.23:00

    Til Hufsejakt:
    Jeg tenker egentlig at det ikke handler om tro, men om innfinne seg med sanseinntrykkene sine, og handle i trd med det som foregr rundt oss.

    Samvittigheten er moral god nok for enhver med ordentlig oppdragelse. En demokratisk vedtatt lov begrenser resten.

    eloquentia

    04.aug.2008 kl.23:05

    Til Marit:

    Ja, det blir fort snn SIMS-gudevirksomhet...

    Hufsejakt

    05.aug.2008 kl.00:01

    Jeg er vel forsvidt enig med deg i det. Det kan vre nok. Men n ble jeg nesten litt usikker. I Norge har vi jo demokrati og de fleste fr en skalt 'ordentlig' oppdragelse som du sier. P den mten har vi muligheten til realisere oss selv og gjre valg som er moralsk riktige og p den mten bli lykkelige. Men hva med folk som bor i land hvor man blir undertrykt enten p grunn av krig eller diktatur? De har ikke de samme mulighetene som vi har selv om de har ftt en god oppdragelse.Selv om noen av dem kanskje kjemper for demokrati, alts infinner seg med sanseintrykkene sine og handler i trd med det som foregr rundt, s er det ikke alltid nok. De trenger hjelp av oss,mye mer enn den hjelpen som blir gitt n. Jeg tror det er viktig at vi innser at vi her m bli flinkere til bry oss om hverandre, srlig om de som befinner seg i snne land. Hvis ikke kommer det ikke til bli noe bedre. I alle fall ikke p en lang stund, og mange vil lide og d i lpet av den prosessen. Det hadde vrt bra om vi kunne forhindret det om enn til en viss grad. Det er et komplisert tema du tar opp, det finnes kanskje ingen fasit p snne sprsml. Mulig jeg kom litt vekk fra det med Gud og tro n men du tilgir meg vel.

    Hufsejakt

    05.aug.2008 kl.00:34

    Nei det er klart. Men da er det i sfall ikke nok mennesker som handler i trd med samvittighet og omgivelser i den vestlige verden som det kanskje burde. Men hva vet egentlig jeg.

    Rindal

    05.aug.2008 kl.11:32

    I do. 100%.

    Hedda

    06.aug.2008 kl.00:40

    Nei, jeg tror ikke p Gud. Men nr jeg begynner reflektere over det, s klarer jeg ikke helt utelukke at det finnes "noe".. Skal s utrolig mange folk tro p noe som ikke finnes, liksom? Men svaret er fortsatt nei, for det er ingenting som for meg tyder p at Gud finnes og i min hverdag er religion ikke et tema. Men for vre litt politisk korrekt vil jeg ogs legge til at jeg ikke har noe i mot folk som tror p en Gud. (Bare ikke kom misjoner i mitt nrvr, helst.)

    Skriv en ny kommentar

    hits